
מיזם חינוכי - רובוטיקה
מהות הפרויקט
עידוד תחרויות רובוטיקה בין בתי הספר בהנחה שהן מעוררות נטייה לעיסוק בטכנולוגיה, ודרך הרובוטיקה לייצר הגדלה משמעותית של מספר התלמידים שלומדים בתיכון מקצועות ריאליים כמו מתמטיקה, פיזיקה וכימיה ברמה של 5 יחידות לימוד.
עידוד תחרויות רובוטיקה בין בתי הספר בהנחה שהן מעוררות נטייה לעיסוק בטכנולוגיה, ודרך הרובוטיקה לייצר הגדלה משמעותית של מספר התלמידים שלומדים בתיכון מקצועות ריאליים כמו מתמטיקה, פיזיקה וכימיה ברמה של 5 יחידות לימוד.
מטרת הפרויקט פיתוח חשיבה
מתמטית-הנדסית רב תחומית באמצעות רובוטיקה.
קהל היעד מערכות הרובוטיקה מיועדות להוראה
בבתי-ספר יסודיים ותיכוניים (גילאי 6-18 שנים)
שלבי הפעלתו
- מבואות: מבוא לרובוטיקה, פיזיקה וחשמל
- היכרות עם מרכיבי הרובוט
- הגדרת קלט/פלט וקוד, סביבת תכנות ופלטים
- תנועה
- חישה ומשוב
- התניות, הערכה, מדידה ולולאות
- פרוייקט מסכם, והשתתפות בתחרות הבינלאומית שבטכניון "רובוטראפיק - הכביש האלקטרוני"
התפתחותו עפ"י ציר הזמן
- החל מאמצע האלף השני לספירה, מדענים כגון ליאונרדו דה וינצ'י החלו לעסוק בתכנון ובפיתוח של מערכות הנדסיות אוטומטיות לשימוש בתעשייה.
- עוד לפני סוף המאה ה- 19 (1898) פיתח המדען האוסטרו-הונגרי ניקולה טסלה סירה הנשלטת על ידי שלט רדיו, והוא קרא לה "טלהאוטומציה".
- החל מהמחצית הראשונה של המאה ה-20 ואילך מופיעים מודלים דמויי אדם של רובוטים (אנדרואידים), שמשימתם לחקות פעילות אנושית באופן אינטלגנטי ככל האפשר.
- התפתחות האלקטרוניקה ומדעי המחשב במחצית השנייה של המאה העשרים תרמה לראשונה ליכולת פיתוח של רובוטים אוטונומיים.
- הצורך בשליטה מכנית לרחוק גרם בשנת 1945 לפיתוח ומימוש "טלאופרטורם", שהן זרועות מכניות שהיו בתחילה מופעלות ע"י "מפעילים אנושיים".
- משנת 1947 הופיעו כבר פתרונות סרוו-חשמליים להחליף את "המפעלים האנושיים".
- ההתפתחות של תעשיות הבקרה הספרתית החלה בשנת 1949 כפרי פיתוח של אוניברסיטת MIT שבארה"ב.
- בשנות ה-60 החלה התפתחות של רובוטים תעשיתיים, שהיו שילוב של טלאופרטורים מכניים עם גלים סרוו-חשמליים במכונות ה- C.N.C.הסדר הכרנולוגי של התפתחות הרובוטים התעשיתיים: משנת 1945 - פיתוח טלאופרטורים וחישני כוח.משנת 1950 - שילוב רובוטים פשוטים מסוג --Pick עם מכונות C.N.C.משנת 1960 - הופיעו המחשבים האלקטרומכניים הראשונים.משנת 1970 - הופיעו המחשבים האלקטרוניים והרובוטים שמופעלים ע"י טכנולוגיה "ספרתית".משנת 1980 - יש מעגלים אלקטרוניים מוכללים.
השבמחקפרויקט זה נשמע מאוד מבטיח, וארוך טווח
נק' קושי הצפויות :
א.עפ"י מה נקבע מי יכול להיכנס לפרויק ביסודי והאם ייתכן כי תלמיד שהתחיל רובוטיקה ביסודי לא ימשיך לתיכון בגלל קושי לימודי?
ב.כיצד ישמרו את התלמידים כי ייתכן שבתיכון בעקבות הלחץ מהבגרויות תלמידים ינשרו מהפרויקט.
עדן יקרה. אכן פרויקט מבטיח בעל אופק עתידני וייחודי.
מחקלגבי כניסה לפרויקט, תחילה מתנסים בו כל התלמידים, ובשכבות הבוגרות יותר ישנה מגמה טכנולוגית שממשיכים בה לאחר מיונים ובדיקת התאמות.
כך שלמעשה זה נותן לך מענה לשאלתך השניה לגבי הסיכוי לנשירה מהפרויקט, היות והפרוייקטורים בחרו במגמה זו, הסיכוי שיפרשו הינו נמוך.
מקווה שנתתי מענה הולם ומנומק לשאלותיך העיניניות.
נשמע מעניין ומסקרן, תורם לעידוד התלמידים להבין טוב יותר ולהתעניין בתחומים של מתמטיקה וכמיה באמצעות הרובוטיקה, האם הפרויקט מתפרש על פני אזורים שונים בארץ או מתאים את עצמו לקהל יעד באזורים ספציפיים בהם צפויה הצלחה בפרויקט?
השבמחקנשמע מעניין ומסקרן, תורם לעידוד התלמידים להבין טוב יותר ולהתעניין בתחומים של מתמטיקה וכמיה באמצעות הרובוטיקה, האם הפרויקט מתפרש על פני אזורים שונים בארץ או מתאים את עצמו לקהל יעד באזורים ספציפיים בהם צפויה הצלחה בפרויקט?
השבמחקתודה רבה טלי!
השבמחקאכן פרויקט מאוד מפרה המעניק לילדים הצצה לעלם טכנולוגי מתקדם, ומקדם בנושאים שציינת.
לגבי הפריסה שלו - בנקודת הזמן הזו - שהוא פרוייקט בחיתוליו - בעיקר מהמרכז וצפונה.
לא תמצאו פרויקט כזה בפריפרייה ובדרום לצערי, זאת משום דלות התקציבים וענינים פוליטיים כאלו ואחרים.